Kerajaan Malaysian Mengintip Rakyat Malaysia sendiri

K

Big Brother is watching

Beberapa minggu lalu, saya telah menulis tentang sekeping artikel yang ‘tidak bertanggungjawab’ oleh Malaysian Insider apabila ‘mendakwa’ kerajaan Malaysia mengintip rakyat Malaysia – tanpa sebarang bukti. Saya amat kecewa bahawa wartawan tersebut membuat kenyataan tersebut tanpa apa-apa bukti–apabila menulis blog tersebut saya kecewa dan saya marah!

Tetapi yang lebih penting–saya silap!

Mengikut laporan dari Citizenlab semalam–sekarang timbulnya bukti bahawa kerajaan Malaysia MEMANG mengitip rakyat–terutama sekali Rakyat Malaysia yang mengunakan Bahasa Melayu.

Mengikut Laporan Citizenlab:

In March 2013, we searched the Internet, looking for computers (servers) that gathered stolen information (passwords, Skype calls, audio/video recordings) from computers infected with FinFisher. We found one of these FinFisher servers in Malaysia. However, the presence of a FinFisher server in Malaysia does not necessarily mean that the Malaysian government, law enforcement, security, or intelligence services are running the server.

A website called “The Malaysian Insider” (TMI) published an article with the headline stating “Malaysia Uses Spyware against Own Citizens, NYT Reports”. In response, the Malaysian Communications and Multimedia Commission accused TMI of false reporting.

Regardless, the Malaysian government did not confirm or deny if they were using FinFisher.We have now identified a Malaysian election-related document that also contains a piece of surveillance software that will spy on you.Our findings so far do not make it possible to say who has put FinFisher in this document, or who is circulating it.

But because FinFisher is explicitly only sold to governments we think that it is reasonable to assume that some government actor is responsible.

We do not know how many people were infected and we do not know exactly who was the target of this document. But while we cannot make definitive statements about the actors behind the booby-trapped candidate list, the contents of the document suggest that the campaign targets Malay speakers who are interested or involved in Malaysia’s 2013 General Elections.

Laporan yang lebih terperinci mendedahkan bahawa program Finspy digunakan untuk mengintip rakyat telah merebak melalui satu dokumen bertajuk “SENARAI sandaran pengundi PRU KE-13 MENGIKUT NEGERI”.

Setelah pengguna klik pada dokumen tersebut, komputer mereka akan serta-merta dijangkiti FinSpy, yang lebih menakutkan bukan sekadar betapa senangnya untuk dijangkiti Finspy, malahan hanya 8 daripada 46 perisian Anti-Virus berjaya mengesan Finspy apatah lagi menangani jangkitan tersebut.

Apabila dijangkit – Finspy akan me-replikasi sendiri ke PC yang dijangkiti dan ‘berpura-pura’ untuk menjadi pelayar Mozilla Fierfoz. Jadi setiap kali komputer yang dijangkit itu mengunakan Firefox – maklumat dihantar semula ke pusat arahan, melaporkan setiap url, and lawatan oleh PC tersebut. Tidak boleh dikenalpasti tetapi beberapa password untuk servis popular seperti twitter dan skype juga akan dihantar balik the pusat arahan Finspy.

Jika diambil bersama-sama dengan laporan terbaru mengenai bagaimana Telekom Malaysia telah melakukan ‘Deep packet inspection’ di Facebook dan Youtube, ini merupakan satu trend yang sangat membimbangkan.

Dengan bukti ini, kita kini boleh agak mengatakan, bahawa kerajaan Malaysia MEMANG menapis internet, MEMANG menyekat laman web tertentu dan MEMANG juga mengintip Warganegara Malaysia – lebih khusus mensasarkan rakyat Malaysia yang berbahasa Melayu.

Minta maaf dari Tech Evagelist

Saya amat kesal selepas saya mendakwa bahawa Kerajaan Malaysia tidak mengintip rakyat itu – dan saya memang salah mengenai tahap ke mana kerajaan akan pergi untuk mengintip rakyat sendiri. Saya tidak boleh mula untuk menyuarakan perasaan saya dengan kerajaan saya sendiri.

Satu permohonan maaf peribadi kepada Boo Su-Lyn (wartawan yang membuat laporan yang awal di Malaysia Insider) adalah wajar juga.

Lebih penting lagi, memohon maaf kepada orang-orang yang menulis sebarang tweet pautan untuk jawatan asal, serta orang-orang yang berkongsi pada media sosial. Akhir sekali, saya minta maaf untuk Uncle Lim, yang juga memuatkan artikel di blog beliau.

Conclusion

Citizen lab mengakhiri laporan mereka secara berikut:

While we cannot make definitive statements about the actors behind the booby-trapped candidate list, the contents of the document suggest that the campaign targets Malay
speakers who are interested in Malaysia’s hotly contested 5 May 2013 General Elections.

This strongly suggests that the targets are Malaysians either within Malaysia or abroad. We trust that both domestic and international elections monitoring officials and watchdog groups will investigate to determine whether the integrity of the campaign and electoral process may have been compromised.

Maaf la brader!! Tetapi pegawai-pegawai pemantauan pilihan raya tidak melakukan apa-apa di atas jumlah besar sms SPAM  yang saya terima dari kerajaan Barisan Nasional, saya tidak mengharapkan mereka untuk berbuat apa-apa tentang perkara ini.

Ini adalah bukti bahawa Kerajaan Malaysia memang tidak menghormati hak peribadi rakyat Malaysia sendiri. Saya amat kecewa bahawa kerajaan saya sendiri – di negara saya sendiri melakukan perkara ini atas warganegara sendiri.

Walau bagaimanapun,  mujurlah pada 6 haribulan Mei–kita akan ubah Kerajaan.

1 comment

Astound us with your intelligence